2024-11-11

Möt Patrik Salklev

Patrik Salklev

Hej Patrik Salklev Head of Sales and Business Development på Huawei Technologies!

Vem är du och hur hamnade du på Huawei?

Jag heter Patrik Salklev och har arbetat på Huawei i 11 år, där jag idag ansvarar för Huaweis affärsområde Digital Power Sverige, som jag var med och etablerade under 2019 inom Norden. Jag kom till Huawei efter att företaget tilldelades ett kontrakt för drift och utbyggnad av Telenors mobil- och fastnät år 2013. Innan dess arbetade jag som konsult på Ericsson, vilket gav mig värdefull erfarenhet inom branschen.

Berätta mer om Huaweis satsningar i Norden, vilka olika erbjudanden ni har och hur ni ser att ni särskiljer er från konkurrenter?
Som ett globalt företag med över 25 års närvaro i Sverige fortsätter Huawei att satsa på lokal närvaro. Vi har dubblerat vår personalstyrka inom affärsområdet Digital Power jämfört med förra året. Vår breda produktportfölj sträcker sig från konsumentprodukter till storskaliga energilösningar.

Vi särskiljer oss främst genom våra satsningar inom forskning och utveckling. Vi återinvesterar mer än 20% av vår omsättning i R&D, vilket placerar oss bland topp fem främsta företagen globalt sett när det gäller budget för forskning och utveckling. Detta fokus på innovation gör att vi kan erbjuda avancerade och konkurrenskraftiga lösningar på marknaden.

Hur ser ni på framtidens storskaliga anläggningar i Norden och hur planerar ni att fortsätta utvecklas för att möta de kommande behoven och trenderna på marknaden?
Vi ser en stark framtid för storskaliga anläggningar i Norden, drivet av ökad efterfrågan på hållbar energi. För att möta dessa behov planerar vi att fortsätta att stärka samarbeten med lokala aktörer och bygga ett lokalt ekosystem. Vi fokuserar på att utveckla flexibla och skalbara lösningar som kan anpassas efter marknadens förändringar och teknologiska framsteg.

Vilka råd har du till bolag som nu börjar ta sig an solcellsparker och storskalig energilagring?
Marknaden för storskalig energilagring är fortfarande relativt omogen och många missar att analysera utvecklingen på marknaden framåt. Det är viktigt att undvika investeringar i ett energilager som inte kan erbjuda flera ”funktioner/möjligheter”, vilket begränsar tillväxtmöjligheterna och låser in en i kortsiktig marknad. Mitt råd är att man försöker säkerställa att energilagret är ”framtidssäkrat”. Det innebär att tänka på vilka ytterligare funktioner som kan implementeras eller enkelt adderas för att möta framtida scenarier och marknadsmöjligheter. Genom att investera i innovativa lösningar redan nu kan man positionera sig för att dra nytta av betydande fördelar mot nya potentiella marknader.

Hur ser ni på grossistens roll i projekt som ovan?
Grossistens roll i den svenska solcellsmarknaden är avgörande, särskilt med tanke på utvecklingen mot större installationer i megawattstorlek, både på mark och kommersiella tak. Historiskt har grossisterna varit centrala aktörer inom mindre solcellsinstallationer, framför allt i villamarknaden, där de i samarbete med installatörerna har bidragit till att bygga upp en stark kompetens och erfarenhet. I takt med att marknaden mognar och efterfrågan på större projekt ökar, blir det ännu viktigare för grossisterna att vägleda dessa aktörer.

Vad gör du när du inte driver på den gröna omställningen via Huawei?
Kitesurfar, snickrar på nya båten och tar sambon och sonen på nya äventyr i naturen.

Vad ser du mest fram emot i vinter?

Skidåkning med familjen samt nästa fjällexpedition som jag gör årligen tillsammans med några vänner.