Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor gäller vid beställning och leveranser av produkter från Light Leap AB , org.nr 559164–2003. Villkoren gäller tills vidare.Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller vid alla beställningar och leveranser av produkter från Light Leap AB, org.nr 559164–2003 (”Bolaget”), om inte annat skriftligen överenskommes
Bolaget förbehåller sig rätten att när som helst uppdatera Villkoren och de tillämpas i vid var tid gällande version, d.v.s. uppdateringar gäller även avseende tidigare gjorda köp.
ALEM 09 - Allmänna leveransbestämmelser avseende elektrisk materiel för leverans och användning i Sverige, som tagits fram av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och Sveriges Elgrossister, SEG, tillämpas också på beställningar och leveranser från Bolaget. Vid motstridigheter mellan Villkoren och ALEM 09 så har Villkoren företräde.
Köpevillkor
Artiklar beställs via Bolagets webshop, mail eller annat skriftligt förfarande. Om leveranstid inte överenskoms i samband med beställning, ska leverans ske i skälig tid.
Priser
Samtliga priser är exklusive moms och frakt.
Priserna baseras på aktuella valutakurser och råvarunoteringar och kan komma att justeras vid ändring av växelkurser och/eller råvarunoteringar. Bolaget förbehåller sig rätten att göra motsvarande justeringar av priserna. Vid ändring av eller tillkommande statliga pålagor och avgifter förbehåller Bolaget sig rätten att göra nödvändiga justeringar och debitera Kunden för dessa.
Kunden står själv för frakt och fraktkostnad om inte annat överenskommes.
För varje order med ett värde understigande 2 000 SEK exklusive moms debiteras en avgift på 250 SEK som småorderavgift.
Betalningsvillkor
Bolaget har 10 dagars betalningsvillkor från att artiklarna levereras. Bolaget förbehåller sig rätten att genomföra kreditprövning och om utfallet av sådan prövning enligt Bolagets uppfattning inte är acceptabelt, ändra betalningsvillkoret till annan tid.
Bolaget fakturerar digitalt via e-post. Vid utebliven betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid inkassokrav debiteras avgift m.m. enligt lag.
Ändringar och avbeställningar
Om Kunden önskar ändra eller avbeställa artiklar ska Kunden skriftligen meddela Bolaget om önskemålet till order(_at_)lightleap.se.
Avbeställning förutsätter Bolagets godkännande och godkänns enbart för artiklar som är fullt säljbara samt aktiv lagervara hos Bolaget. Om avbeställning sker senare än 14 dagar innan leveransdatum enligt ordererkännande har Bolaget rätt att debitera en avgift om tio procent av ordervärdet eller den högre kostnad som Bolaget orsakas med anledning av avbeställningen.
Ändring av order kan senast ske sju arbetsdagar före leveransdatum enligt ordererkännande. Notera att ändringar kan komma att påverka orderns leveransdatum. Ändrad leverans kan även påverka orderns pris samt materialval. Bolaget äger rätt att debitera Kunden ev. prisskillnad.
Kunden står för alla eventuella kostnader som uppstår till följd av ändringar i och/eller avbeställningar av ordern.
Om leveransen blir kraftigt försenad på grund av omständigheter som Bolaget ansvarar för har Kunden rätt att annullera sin order, om inte omständigheter såsom Force majeure föreligger på Bolagets sida. Se nedan information om omständigheter som faller under Force majeure.
Leveransvillkor
Leveransvillkor Incoterms 2020 tillämpas och med EXW – Ex Works (fritt Bolagets lager) om inte annat skriftligen överenskommits.
Bolaget kan tillhandahålla leveransbokning och frakt enligt separat överenskommelse. Vid leverans med Bolagets speditör tillämpas NSAB 2015 (Nordiska Speditörsförbunds Allmänna Bestämmelse).
Om Kunden önskar att Bolaget ska ordna frakt, ska Kunden vid beställning meddela Bolaget vilka förhållanden som gäller vid mottagningsplatsen och om truck finns tillgängligt. Lossning förutsätter fri trafik och tillfart. Lossning ska ske på hård yta som asfalt, betong eller dylikt. Lossning på löst underlag som sand, grus, snö kan innebära att speditören inte kan utföra lossning av godset. Gods kan inte dras uppför ett lutande plan.
Truck bokas som standard till leveransen om speditören anser det behövas och om inte Kunden meddelat annat. Kostnad för truck tillkommer utöver fraktkostnaden. Lastnings- och lossningshjälpmedel som bakgavellift och pallyft ingår alltid utan kostnad.
Bolaget förbehåller sig rätten att ställa av gods utan kvittens, om Kunden inte finns på angiven leveransplats eller besvarar telefonsamtal. Risken för godset övergår till Kunden vid avlämnande, om inget annat avtalats.
Om godset ej kan lossas p.g.a. att lossningsförutsättningar inte föreligger, debiteras Kunden 100 procent av fraktpriset samt kostnader för ny utkörning.
Kontrollera produkterna vid ankomst (Kundens mottagningskontroll).
Det är av yttersta vikt att Kunden kontrollerar produkterna vid leverans. Antal kolli skall överensstämma med fraktsedel. Synliga transportskador eller avvikelser i antal kolli ska anmälas direkt till transportören på fraktsedeln i samband med mottagandet av godset. Dokumentera transportskadorna och kontakta Bolaget omedelbart.
Om antalet produkter på följesedeln inte stämmer med vad som levererats ska Kunden reklamera detta skriftligen till support(_@_)lightleap.se inom fem arbetsdagar från mottagandet.
ALEM09 §26 ändras enligt följande. Ersättning för kostnader orsakade p.g.a. försening utgår endast för det fall köparen kan visa att köparen faktiskt orsakats kostnader med anledning av försening på säljarens sida. Ersättning utgår i sådant fall endast motsvarande 0,5 procent av försenad varas pris per påbörjad kalendervecka och vite kan som högst utgå med maximalt 4 procent. Vite gäller enbart lagervaror och förutsatt att säljaren underlåtit att senast fyra dagar före leveranstidpunkten meddela att vara inte kommer kunna levereras i tid. Denna bestämmelse reglerar exklusivt säljarens ansvar för försening av vara.
Returvillkor
Retur förutsätter Bolagets på förhand meddelade godkännande. Om Kunden önskar genomföra en retur, ska det meddelas Bolaget och Kunden invänta Bolagets godkännande och anvisning om hur returen genomförs. Retur som genomförs utan godkännande medför rätt för Bolaget att skrota returnerat gods och få ersättning för de kostnader som Bolaget får för ej godkänd retur.
Vid av Bolaget godkänd returer krediteras Kunden priset för returnerad artikel med returavdrag. På returnerad aktiv lagervara görs ett returavdrag med 20% samt en returavgift på 250 SEK. För andra returnerade varor görs returavdrag på priset i enlighet med Bolagets godkännande. Kreditering sker efter att returen mottagits av Bolaget.
För att retur ska godkännas ska artiklarna vara aktuella, säljbara samt aktiv lagervara hos Bolaget. Retur kan godkännas upp till tre månader efter leverans. Artiklarna ska vidare återsändas oanvänd, i nyskick och i obruten förpackning.
Kund ansvarar för returfrakten samt för returnerade varor till dess Bolaget kvitterat returen.
Kunden ska lämna uppgift om nummer på Bolagets faktura eller följesedel. Bolaget ska ställa ut retursedel för mottagen eller avhämtad vara.
Reklamation och fel m.m.
Synliga transportskador och avvikelser i antal kolli mot följesedel ska anmälas direkt till transportören på fraktsedeln i samband med mottagandet av godset. Dokumentera transportskadorna och kontakta Bolaget omedelbart.
Övriga eventuella fel eller brister i leverans meddelas skriftligen till support@lightleap.se senast fem dagar efter leverans.
Eventuella fel eller brister i produkterna ska reklameras skriftligen till support@lightleap.se inom tio dagar efter det att felet märkts eller borde ha märkts eller annars kommit till köparens kännedom genom reklamation från annan.
Som Kund ska du i avvaktan på att reklamation avgörs förvara produkterna på ett säkert sätt. Bolaget förbehåller sig rätten att avgöra om omleverans eller avhjälpande av fel ska ske och åtgärd ska ha vidtagits senast två månader efter reklamationen, om inte särskilt skäl medför behov av längre åtgärdandetid. Vid godkänd reklamation står Bolaget för transportkostnaden.
Ansvarstiden är två år från varans avlämnande oaktat vilket avtal Kunden har med sin beställare. ALEM 09 punkten 40 är inte tillämplig. Bolaget har inget självständigt garantiansvar. Om Bolaget erhåller produktgaranti från tillverkaren så ska Bolaget medverka till att Kunden kan ta produktgarantin i anspråk från tillverkaren.
För det fall att det uppstår fel där Bolaget företar omleverans så ska omleverans ske av likadan eller likvärdig produkt. Vid bedömning av likvärdighet så är det varans effekt som avses varvid omleverans ska ske av produkt med samma eller bättre effekt än den ursprungliga produkten.
Bolaget ansvarar endast för att åtgärda felaktiga vara (d.v.s. ALEM punkt 38 stycke 2 gäller ej). Kostnader för skada på grund av fel eller andra omkostnader (oavsett om direkta eller indirekta) ersätts ej. Bolagets ansvar är begränsat till det betalade priset för produkten. Om felet inte kan avhjälpas eller omleverans inte kan ske utgår som högst ersättning motsvarande priset för varan. Om avhjälpande eller omleverans sker utgår ingen ersättning.
Kunden, eller den Kunden anlitar för handhavandet av vara, förutsätts följa gällande lagar och regler, monteringsanvisningar, BBR, tillämplig AMA m.m. och i övrigt agera fackmässigt vid montage, installation, driftsättning, utförande av service, skötsel, underhåll, pågående drift och övrigt handhavande av vara, inkluderande säkerställande av att arbete med vara utförs av behörig person och i övrigt yrkeskunnig/fackman. Brist, fel eller funktionsfel i vara liksom skador till följd av brist, fel eller funktionsfel, som har sin orsak i att det föregående inte följts, svarar Bolaget inte för, oavsett vad som i övrigt framgår av Villkoren och avtalet i övrigt.
Force majeure
Om Light Leap AB eller någon av bolagets underleverantörer är förhindrad att fullgöra allmänna leveransbestämmelser, som en följd av en händelse utanför dess kontroll (inklusive men inte begränsat till; strejk, brand, översvämning, extrem väderlek, naturkatastrofer, krig, uppror, invasion, skadegörelse, sabotage, upplopp, terrorism, embargon, knapphet på transportmedel, allmän varuknapphet eller ny lagstiftning) och vilken händelse inte rimligen Kunde förutses vid beställning, är Light Leap AB befriad från skyldighet att fullgöra dessa allmänna leveransvillkor. Så snart befrielsegrunden upphört ska leveransvillkoren åter gälla.
Övrigt
Flash data kan levereras på förfrågan om Kund inkommer med serienummer i Excelformat. Bolaget tillhandahåller ej flash data eller serienummer vid leverans.
Bolaget reserverar sig för att levererad vara kan ha avvikelser i mått eller utseende från Bolagets webbshop eller tillhandahållna specifikationer.